|
Leśna Jazda Forum dyskusyjne leśnych motórzystów.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gajowy
Dzierżymorda
Dołączył: 17 Wrz 2009
Posty: 1001
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: WWE Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Nie 10:47:52, 20 09 2009 Temat postu: Jazda w grupie |
|
|
PRZED WYJAZDEM
Dzień przed wyjazdem sprawdzamy motocykl, kask, ubranie, trasę, wklepujemy w telefon numery do jak największej liczby uczestników, w końcu ktoś odbierze jak się zgubimy.
Na wyznaczone miejsce spotkania pojawiamy się o czasie, dopuszczalne jest pojawienie się 15 minut przed czasem, zawsze z pełnym bakiem i pustym pęcherzem. Pojawienie się po czasie ze względu na ograniczenia wulgaryzmów na forum nie będzie omawiane.
Na miejscu spotkania szybkie omówienie trasy, miejsc przystankowych, tempa, wyznaczenie Kapitana i Gońca.
Grupa jedzie z taką prędkością, z jaką może jechać najsłabszy jej członek.
FORMACJE JAZDY
Podstawową formacją jazdy motocykli podczas jazdy w grupie jest jazda "na mijankę". Pierwszy motocykl - Kapitan - jedzie lewą stroną pasa drogi, drugi w odległości 1 sekundy po prawej stronie tego samego pasa i tak naprzemian cala grupa. W trudnych warunkach (dziurawe drogi, deszcz, itp.) zwiększamy odległości między motocyklami.
Jedziemy jednym pasem drogi a nie jak szarańcza - kilkoma.
Co to znaczy odstęp 1 sekundy? To jest odległość, jaką motocykl przejeżdża w czasie jednej sekundy przy danej szybkości. Dla przykładu, przy szybkości 50 km/godz. będzie to 13 metrów, przy szybkości 120 km/godz.- 33 metry. Im większa szybkość - tym odległość pomiędzy motocyklami się zwiększa.
Jak zmierzyć tą odległość? Kiedy poprzedzający ciebie motocykl mija wybrany przez Ciebie punkt przy drodze (znak drogowy, drzewo, słupek itp.) powiedz "sto dwadzieścia trzy" i twój motocykl powinien minąć ten sam punkt, jeżeli nie - to musisz dopasować odległość.
GRUPA RAJDOWA
Grupę prowadzi i jest za nią odpowiedzialny Kapitan Grupy a zamyka doświadczony, dysponujący szybkim motocyklem Goniec Grupy, który ze względu na ewentualną konieczność wyprzedzania całej grupy powinien mieć na sobie kamizelkę odblaskową. Motocykliści mniej doświadczeni jadą na początku Grupy, za prowadzącym. Każdy kontroluje w lusterkach kogo ma za sobą.
Nie dopuszczalne jest:
a. zmiana miejsca w grupie w czasie jazdy.
b. hamowanie bez uprzedniego powiadomienia jadących z tyłu motocyklistów.
Jadący koło Ciebie spodziewają się, że jesteś na właściwej pozycji, każda zmiana może spowodować problemy. Zbyt małe odległości pomiędzy motocyklami zwiększają niebezpieczeństwo.
Podczas wyprzedzania i pokonywania zakrętów, motocykle jadące "na zakładkę" zwiększają odległości do 2 - 3 sekund i przechodzą w szyk pojedynczy. Zmiany szyku jazdy dyktowane są przez Kapitana grupy. (patrz znaki)
Grupa jadąca w szyku pojedynczym nie może być zbyt rozciągnięta, każdy motocyklista, uczestnik danej Grupy musi obserwować prowadzącego (Kapitana) i wykonywać jego polecenia.
Jeżeli podczas jazdy w grupie nie czujesz się bezpiecznie - grupa jedzie zbyt szybko, daj znać ręką jadącym za tobą motocyklistom, przepuść ich i jedź swoim własnym tempem. Za tobą pozostanie tylko jadący ostatni w Grupie - Goniec, który również zwolni i zostanie z Tobą do pomocy. Funkcję Gońca Grupy przejmuje wówczas ostatni motocyklista w szyku. Na następnym postoju zostaniesz dołączony do Grupy wolniejszej. Jadący za tobą motocykliści zapełnią opuszczone przez ciebie miejsce w szyku, przesuwając się do przodu. Nie wolno zmieniać strony pasa, ten ruch jest niebezpieczny dla jadącej Grupy. Podobnie postępuj w przypadku, gdy z ważnych przyczyn (senność, potrzeby fizjologiczne itp.) musisz zatrzymać motocykl. Jeżeli Goniec Grupy uzna za stosowne zatrzymanie całej grupy, musi powiadomić prowadzącego - Kapitana. Jeżeli zostałeś z tylu i doganiasz swoja grupę, dołącz na końcu.
STRATEGIA JAZDY
Podczas jazdy przez tereny wiejskie zmniejszamy prędkość. Pamiętaj - ZWIERZĘTA ZAWSZE MAJĄ PIERWSZEŃSTWO.
Zakręty zwłaszcza lokalnych dróg często są pokryte piaskiem lub żwirem, spotkamy tez drogi z dziurawe, kiedy są mokre – b. śliskie.
Jeżeli jakość drogi jest zła – jedziemy w formacji pojedynczej.
W mieście, na skrzyżowaniach dróg ze światłami, przechodzimy w szyk parami, ścieśniamy długość grupy i zmniejszamy znacznie odległości pomiędzy Grupami
Nie możemy dać się podzielić. Blokujemy skrzyżowanie po 1-2 motocykle w poprzek pasa ruchu, z którego może ktoś się wbić w grupę do chwili, kiedy przejedzie cała kolumna łącznie z furgonami. Blokują pierwsze motocykle, która wjeżdżają na skrzyżowanie i dołączają na końcu kolumny. Jeżeli nie wszystkim uda się przejechać skrzyżowanie i cześć motocykli zatrzyma się na świetle czerwonym, część grupy, która przejechała skrzyżowanie zatrzyma się w bezpiecznym miejscu i poczeka na resztę.
W terenie niezabudowanym odległość pomiędzy Grupami zwiększamy, jednak zawsze jedziemy w zasięgu wzroku.
Kiedy Grupa zmienia kierunek jazdy (skręca w inną drogę, ulicę w mieście) a jadący z tyłu motocykliści mogą tego nie zauważyć, obowiązkiem ostatniego jest zatrzymać się na zakręcie i poinformować nadjeżdżających, tzw. "Okruchy chleba", na każdym skrzyżowaniu jeden "okruch".
EFEKT JO-JO
Efekt Jo-jo powstaje wówczas, kiedy po zatrzymaniu się lub wychodząc z ostrych zakrętów prowadzący przyspiesza zbyt mocno. Odległości pomiędzy motocyklami się znacznie zwiększają. Jadący z tylu musza znacznie przyśpieszyć, aby wrócić na swoje miejsca w kolumnie. Można zapobiec temu problemowi, jeżeli prowadzący ograniczy przyspieszenie i kontroluje grupę w lusterku.
SYGNAŁY INFORMACYJNE
WYPRZEDZANIE GRUPĄ
Nigdy nie zajeżdżamy drogi jadącemu za nami z lewej lub z prawej strony, wyjątkiem jest manewr wyprzedzania, który sygnalizujemy kierunkowskazem i czekamy na reakcję motocykla za nami.
Kiedy zamierzasz skręcić spójrz w OBA lusterka.
Nigdy nie podjeżdżamy bliżej pojazdu wyprzedzaneg dopóki poprzedni motor nie ukończy wyprzedzania. Może być sytuacja, że będzie musiał wrócić.
Wyprzedzamy dopiero po spojrzeniu w lusterka i uprzedzeniu się że mamy wolny lewy pas do bezpiecznego wyprzedzania. po wyprzedzeniu pojazdu poprzedzającego należy odjechać dalej i pozostać na lewym pasie z włączonym lewym kierunkowskazem do czasu kiedy ktoś nie będzie jechał z przeciwka, koledzy jadący za nami widzą nas na lewym pasie mimo, że są dalej i nie widzą pojazdów z przeciwka, mogą wyprzedzać polegając na nas.
PAMIĘTAJCIE WYKONUJĄC TEN MANEWR BIERZEMY NA SIEBIE ODPOWIDZIALNOŚĆ ZA TYCH CO ZA NAMI I CHOWAMY SIĘ NA PRAWO NA TYLE WCZEŚNIE ABY TEN ZA NAMI TEŻ ZDĄŻYŁ !!! Jeśli nie jesteś pewien to odpuść sobie, niech sam oceni czy da radę wyprzedzić i podejmuje to na własne ryzyko. Każdy najlepiej zna swoje umiejętności i możliwości swojego sprzętu.
Zawsze wyprzedzamy lewą stroną. zmiana pasów jest mniej skomplikowana niż wyprzedzanie. Ostatni w grupie może zmienić pas jako pierwszy, aby oczyścić drogę innym lub Kapitan zmienia pas i po kolei reszta grupy dołącza.
Jeden obraz jest wart 1000 słów a więc proszę kliknąć w poniższy link i obejrzeć wizualizację. (Trudne słowo )
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez Gajowy dnia Pon 22:43:20, 21 09 2009, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miro
S2b
Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 283
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: puszcza notecka Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Śro 08:03:47, 23 09 2009 Temat postu: |
|
|
Jazdę w grupie przećwiczyliśmy na wyjeździe do Litwy ha ha ha !
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gajowy
Dzierżymorda
Dołączył: 17 Wrz 2009
Posty: 1001
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: WWE Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Śro 09:32:26, 23 09 2009 Temat postu: |
|
|
Trening czyni Mistrza...
Zapomniałem jeszcze dodać, że przed ruszeniem grupy każdy sprawdza, czy z tyłu ma taki sam stan osobowy jak przy zatrzymywaniu się...
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Wywrot
Brygadzista
Dołączył: 18 Wrz 2009
Posty: 715
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Orzysz Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Śro 17:17:01, 23 09 2009 Temat postu: |
|
|
Intruder napisał: | Trening czyni Mistrza...
Zapomniałem jeszcze dodać, że przed ruszeniem grupy każdy sprawdza, czy z tyłu ma taki sam stan osobowy jak przy zatrzymywaniu się... |
W przeciwnym wypadku istnieje zagrożenie zarobienia kaskiem
Ostatnio zmieniony przez Wywrot dnia Czw 19:46:05, 24 09 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gajowy
Dzierżymorda
Dołączył: 17 Wrz 2009
Posty: 1001
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: WWE Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Śro 18:45:18, 23 09 2009 Temat postu: |
|
|
No comment...
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miro
S2b
Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 283
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: puszcza notecka Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Śro 19:59:37, 23 09 2009 Temat postu: |
|
|
W takim stresie kto by myślał o plecaczku, trza było dotrzeć na miejsce
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gajowy
Dzierżymorda
Dołączył: 17 Wrz 2009
Posty: 1001
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: WWE Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Śro 20:56:58, 23 09 2009 Temat postu: |
|
|
Powiedz to plecaczkowi...
Pewnie Ona też chciała tam dotrzeć tylko dlaczego się uparła na motór? W busie nie wieje, wygodniej siedzi, można pogadać, pochwalić się nową fryzurą...
Oj jak wpadnie tu Helenka to "pogoni nam kota".
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miro
S2b
Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 283
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: puszcza notecka Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Czw 18:39:58, 24 09 2009 Temat postu: |
|
|
Oj pogoni pogoni i trza będzie w bereciku na walnym siedzieć
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Strobus1
S2a
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 130
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kampinos Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Pią 21:19:25, 25 09 2009 Temat postu: |
|
|
Straśnie mądre te wytyczne admina w sprawie jazdy w grupie. U nas w klubie od dwudziestu paru lat jest jedna: pierwszy jedzie najwolniejszy (mały motocykl lub zielony kierowca), najszybszy jedzie na końcu. A jak kogoś brakuje w lusterku to bezwzględnie się zatrzymujemy. (jak wiadomo socjusza w lusterku nie widać........)
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gajowy
Dzierżymorda
Dołączył: 17 Wrz 2009
Posty: 1001
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: WWE Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Pią 22:22:50, 25 09 2009 Temat postu: |
|
|
Bo reszta zasad dla Ciebie i innych wytrawniejszych jeżdźców jest oczywista ale z tego co zauważyłem, nie tylko w naszej grupie, to niektórzy nie mają zbytniej wpray. Lubią kozaczyć, świrować, zmieniać miejsca, nie wiedzieć czemu i po co itp, itd...
Ostatnio zmieniony przez Gajowy dnia Pią 22:23:24, 25 09 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Miro
S2b
Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 283
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: puszcza notecka Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Sob 20:00:26, 26 09 2009 Temat postu: |
|
|
Niektórym się lusterka zamykają podczas zbyt wolnej jazdy. I jak tu sprawdzić czy wszyscy jadą
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gl_babcia
Brygadzista
Dołączył: 18 Wrz 2009
Posty: 632
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Trzcianka Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Wto 09:54:49, 29 09 2009 Temat postu: |
|
|
Jeździ się tak żeby nie stwarzać zagrożenia, lub jak najbardziej je zminimalizować, a reszta jest kwestią umowną.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gajowy
Dzierżymorda
Dołączył: 17 Wrz 2009
Posty: 1001
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: WWE Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Wto 13:29:24, 29 09 2009 Temat postu: |
|
|
Dokładnie tak. Nie twierdzę, że jest to nie wiadomo jaki kanon, można go jak najbardziej modyfikować aby tylko wszyscy o tym wiedzieli. To jest jak z Kodeksem Drogowym, każdzy zna, każdy powinien przestrzegać a jak jest to też każdy wie...
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
72marecki
S2b
Dołączył: 30 Wrz 2009
Posty: 292
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź Płeć: Motórzysta
|
Wysłany: Pią 18:43:11, 23 10 2009 Temat postu: |
|
|
Jazda w grupie jest sympatyczna pod warunkiem , że się jedzie samemu i nikogo nie trzeba pilnować. Lub pod warunkiem,że niektórzy wyłączają migacze na czas, a prowadzący nie skacze z pasa na pas. A ci co kozaczyli niech kozaczą u siebie bo nie mieli się czym chwalić.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|